På en liten kai ytterst i Florvøgøen på Askøy ligger ei gammel bilferje med en lang og spennende historie. «M/F Flekkerøy» heter ferja som i dag er er flaggskipet til shippingselskapet M. Hjorteseth Shipping A/S.


Båten «M/F Flekkerøy» ble bygget i 1955 ved BMV Solheimsviken i Bergen. Frem til 90-tallet gikk den som bilferge flere steder på kysten, i mange år mellom Kristiansand og Flekkerøy før det ble bygget tunnel. De siste ti årene har den vært eid av shippingselskapet M. Hjorteseth Shipping A/S i Bergen som har gjort den 60 år gamle ferja om til en moderne fraktebåt.

Ble totalrenovert
Frem til 2013 var den i drift som anleggsferje, før det ble bestemt at den skulle bli sendt til Tallin i Estland for en historisk totalrenovering.
– Vi vurderte hennes skrog til å være i så god stand, at en restaurering ville være mulig. Det er ingen andre vi vet om som har tatt et gammelt fartøy og totalrenovert det. Det er en del av filosofien vår å ta i bruk gamle fartøy når andre ikke vil ha det mer og gi det nytt liv, forteller kaptein Mark-Rune Bannister som er én av totalt fire ansatte i selskapet. I løpet av ni måneder gjennomgikk ferja en fullstendig oppgradering som totalt kostet 15 millioner kroner.
– Vår idé var å bygge et fartøy som var unikt i sin utforming, funksjon og størrelse. Standarden er hevet til dagens nivå på alle områder, og hun fremstår i dag som et nybygg. Hun har fasiliteter og kvaliteter som man normalt ikke finner på fartøy av denne størrelse og type, sier Bannister.

M/F Flekkerøy har god kapasitet på dekk og kan blant annet frakte hele vogntog.

M/F Flekkerøy har god kapasitet på dekk og kan blant annet frakte hele vogntog.

Store på sjøfrakt
I dag brukes M/F Flekkerøy som et verktøy for innshore-operasjoner, til frakt av spesialtranport og større gods og som basestasjon ved testing av nytt utstyr.
Selskapet M. Hjorteseth Shipping A/S ble stiftet i år 2000 av daglig leder Mads Hjorteseth og er blant de fremste på maritim frakt av spesialtransport i Bergensområdet.
– Vi frakter anleggsutstyr og last som enten er for tung for vanlig veitransport eller til steder der en ikke kommer fram via vei.. Vi har en sammensatt kundegruppe som spenner fra private til anleggsfirma, byggbransjen og dykkefirma, forteller kaptein Bannister. Da BKK for en stund tilbake la en ny sjøkabel mellom Mjåsundet og Kollsnes, fungerte M/F Flekkerøy med sine 10 nyoppussede lugarer som hotellskip for et dykkerfirma.
– Det at vi kan tilby overnatting og catering for kunder er spesielt og noe vi ikke har reell konkurranse på. Vi fraktet for eksempel en transformator for et firma som kom kjørende fra Østerrike. Vi kunne transportere hele vogntoget og førerne var strålende fornøyd med å bli gitt en køye etter en uke i baksetet, forteller Bannister med et smil.

Satser på Facebook
Selskapet opererer i dag en flåte på tre fartøy, hvorav to ferjer og en mindre arbeidsbåt. De hadde i 2013 en omsetning på 5,3 millioner kroner og omsetningen er økende. Bannister tror det kan bli flere enn dagens fire årsverk dersom den gode utviklingen fortsetter. For å markedsføre seg og vise aktiviteten, har selskapet til nå satset mest på Facebook. På Facebook-siden legges det jevnlig ut bilder og videoklipp, blant annet når flaggskipet M/F Flekkerøy er i aksjon på ulike oppdrag.
– Vi er et lite firma med begrensede midler, og reklame koster. Siden vi også har et spredt marked har vi valgt å være aktive på Facebook. Det får folk til å følge med og snakke med hverandre, sier Bannister.

M/F Flekkerøy ligger vanligvis til kai ved Florvågøen i Askøy når den ikke er ute på oppdrag.

M/F Flekkerøy ligger vanligvis til kai ved Florvågøen i Askøy når den ikke er ute på oppdrag.

M. Hjorteseth Shipping ble stiftet i 2000 og har i dag en rekke ulike oppdrag innen maritim transport.

M. Hjorteseth Shipping ble stiftet i 2000 og har i dag en rekke ulike oppdrag innen maritim transport.