Vi befinner oss i et lite kontor i Sæ ved Leirvik sentrum på Stord. Bjørnar Helgesen prater som en propell i telefonen. Han gjør forretningsavtaler i øst og vest. Den 69-årige gründeren er stolt over sin ide. En verdensnyhet. Fremdriftssystemet Twin Fin Propulsion.

Fremdriftssystemet er spesial-designet for arktiske forhold. Det er skarpe kniver på finnene og dysene, noe som øker sikker fremdrift. Et eventyr forteller en entusiastisk daglig leder i selskapet SMG, som ble stiftet i 1997. Twin Fin er egentlig de som egner seg best til å operere i arktiske forhold. Jeg har selv erfart og hatt problemer i tykk is, og sett skadene det kan medføre. Jeg vil si de er unike i disse tøffe farvann. Bjørnar Helgesen i SMG (Scandinavian Marine Group AS) har jobbet på og med båt/skip stort sett hele livet. Han har lært bransjen å kjenne etter alle årene som maskinsjef og inspektør. Tre år på ubåt i marinen, maskinsjef i HSD før han begynte som maskinsjef/teknisk inspektør hos Presthus Shipping. Etter 12 år hos Presthus gikk ferden over Atlanteren til Florida, USA hvor han var teknisk sjef i et hurtigbåt rederi. Der ble han i 14 år. Vekslingen mellom norske og engelske faguttrykk bekrefter det. Han er entusiastisk, vel vitende at han står bak en verdensnyhet. FREMDRIFTSSYSTEMET ER DET SØKT INTERNASJONALT PATENT PÅ.

Skandinavisk samarbeid
Jeg hadde ikke kunnet gjort dette alene, forteller han. Dette hadde ikke blitt realisert uten mine skandinaviske samarbeidspartnere. Men ideen er din? Bjørnar Helgesen dysser ned sin rolle i utviklingen av fremdriftssystemet. Kledelig beskjeden. Joda, etter 50 år i det maritime-element sitter jeg på mye erfaring. Men Twin Fin dukket opp på tankekartet i fjor høst. Da kontaktet jeg Grontmij ved Bjørn Moving og min gode venn Bjørn Svensson i selskapet Berg Propulsion, Gøteborg. Et firma som i dag har 33% av verdensmarkedet innen CP propellerproduksjon. Årsaken var at etter å ha studert det nye konseptet FlexArctic 90 kom Helgesen frem til at fremdriftssystemet var alt for sårbart til å operere i arktiske farvann. Derfor kom han opp med ideen som nå er blitt realisert med et meget godt samarbeid mellom Grontmij Marine ved Bjørn Moving, og Berg Propulsion ved Mattias Hansson. Grontmij er en stor aktør som står bak Flex Supply skipene. Alle disse skipene skal nå utstyres med Twin Fin. Bjørn Moving og Mattias Hansson har utformet og optimalisert utformingen og maskineriet inne i finnene. Helgesen skryter hemningsløst av sine skandinaviske naboer. Nylig var de tre samarbeidspartnerne på en Offhore messe i London. Der fikk de gode tilbakemeldinger. System utformingen i finnene kan sammenlignes med akterskipet i en ubåt. Eller se for deg en sel eller hvalhai og hvordan de skaffer seg fremdrift under vann. Der har du Twin Fin-konseptet, smiler Helgesen, drømmende i blikket.

MILJØGEVINST
Propellsystemet er innkapslet. Mer robust. Vannsmurt. Enklest mulig. Slik unngår en oljesøl i det sårbare arktiske området. Miljøgevinsten betyr enormt for de tre selskapene som står bak dette. Dessuten sparer fartøyene en god del drivstoff ved å utstyre skipene med tvillingfinnene. Skipene vil få økt retningsstabilitet og slepekraft. Driftsmessig vil dette være mye tryggere, mener Helgesen. Det meste av vedlikehold kan gjøres fra innsiden. Dette medfører enklere service og kortere dokkopphold samt også frigjøre mer plass til last da plass og DWT øker. Dette vil vise igjen i offshore-flåten og ikke minst i arktiske farvann, sier den travle forretningsmannen fra Stord.